Wydarzenia, Ogłoszenia

Urząd Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie zwraca się do mieszkańców z apelem o prawidłowe segregowanie odpadów komunalnych oraz racjonalne nimi gospodarowanie. Niestety, w dalszym ciągu nie wszyscy mieszkańcy rozumieją potrzebę segregacji odpadów oraz pozbywania się ich w właściwy sposób. Zgodnie z prawem efektem takich niewłaściwych praktyk może być podatek śmieciowy w podwójnej wysokości dla właściciela posesji
W ostatnim czasie otrzymujemy coraz więcej informacji od firmy odbierającej odpady w naszej gminie, tj. PUKiM Ekosystem Sp. z o.o. z Wąbrzeźna, że bardzo duża ilość odpadów, które powinny trafić do pojemników na selektywną zbiórkę, wyrzucana jest przez mieszkańców razem z odpadami zmieszanymi. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, gdyż tak wyrzucone (nieposegregowane) odpady uniemożliwiają ich dalszy recykling. Z kolei często zdarza się też, że odpady surowcowe, które segregujemy w pojemnikach na plastik, papier, szkło lub bioodpady, także są zanieczyszczone innymi odpadami, które w tych pojemnikach nie powinny się znaleźć. Zdarza się także, że w pojemnikach na odpady zmieszane pracownicy znajdują odpady remontowo-budowlane (np. gruz), które powinny trafić do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który w Jabłonowie Pomorskim mieści się przy ul. Wiejskiej.
Podwójne opłaty
Przypominamy, że w przypadku stwierdzenia niewłaściwej segregacji odpadów przez właściciela danej nieruchomości, burmistrz będzie zmuszony, na podstawie art. 6a ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.), określić, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej, uchwalonej przez radę miejską i naliczyć opłatę stanowiącą dwukrotność stawki podstawowej, tj.:
• 72 zł za osobę (w przypadku nieruchomości zamieszkałej);
• 52 zł za pojemnik 120 litrów (nieruchomość niezamieszkała, czyli firmy, instytucje itp.);
• 104 zł za pojemnik 240 l (nieruchomość niezamieszkała);
• 476,66 zł za pojemnik 1100 l (nieruchomość niezamieszkała);
• 448 zł za domek letniskowy lub nieruchomość wykorzystywaną na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Opłata podwyższona będzie obowiązywała za miesiąc lub miesiące, a w przypadku nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjne, na których znajduje się domek letniskowy za rok, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Aby właściciel danej posesji został ukarany podwójną opłatą, wystarczy udokumentowany zdjęciami wniosek od firmy odbierającej odpady, dostarczony do naszego urzędu oraz do wiadomości danego mieszkańca.
Za złą segregację zapłacimy ze wspólnych pieniędzy
Prawidłowa segregacja, to przede wszystkim niższe koszty zagospodarowania odpadów ponoszone przez gminę, co w konsekwencji może przełożyć się na korzyści finansowe dla wszystkich mieszkańców, np. w postaci niższych opłat za odpady, które wnosimy do gminy. Prawidłowa segregacja, to także lepszy wskaźnik poziomu recyklingu odpadów, który ustalany jest dla gmin przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Z każdym rokiem poziom recyklingu wyznaczany jest coraz wyżej i coraz trudniej będzie nam go osiągnąć, jeśli nie zaczniemy prawidłowo segregować odpadów! Za rok 2022 gminy musiały osiągnąć odzysk i przekazać do recyklingu odpady na poziomie minimum 25% masy wszystkich zebranych i dostarczonych do instalacji komunalnej odpadów. W 2023 roku ustawa zakłada uzyskanie poziomu recyklingu na poziomie 35%, (uzyskany poziom przez gminę wyniósł 35,16%) a w 2024 roku aż 45%. Jeśli mieszkańcy nie wywiążą się z tego obowiązku, gmina będzie musiała, niestety, zapłacić kary administracyjne nałożone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Zamiast przeznaczać pieniądze na kary, można by je przeznaczyć na inne cele dla mieszkańców.
Pamiętajmy, że właściwie posegregowane odpady, to nie tylko oszczędności. Odpady stanowią cenny surowiec i to od nas zależy, ile z nich zostanie poddanych recyklingowi, a ile z nich zostanie "zmarnowanych".
Zwracamy się zatem do wszystkich mieszkańców Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie – dbajmy o przestrzeganie zasad prawidłowej segregacji odpadów! Dziękujemy jednocześnie wszystkim tym właścicielom, którzy wypełniają obowiązek segregacji w sposób prawidłowy.
Dla ułatwienia proponujemy mieszkańcom wdrożenie do codziennych zachowań dobrych praktyk w zakresie segregacji:
PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY PRZYKŁADY, JAK NIE POWINNA WYGLĄDAĆ SEGREGACJA ODPADÓW:

Folie, nakrętki plastikowe i metalowe w pojemniku na szkło

Folie, słoiki z zawartością i metalowymi nakrętkami w pojemniku na szkło

Folie, tworzywa, papier i kartony w pojemniku na szkło

Folie i metale w pojemniku na bioodpady

Folie i metale w pojemniku na papier

Folie i tworzywa w pojemniku na bioodpady

Folie i tworzywa w pojemniku na szkło

Gruz i folia w pojemniku na bioodpady

Gruz i szkło w pojemniku na odpady zmieszane

Kartony i folie w pojemniku na szkło

Odpady budowlane, szkło i tworzywa w pojemniku na odpady zmieszane

Odpady surowcowe w odpadach zmieszanych

Reklamówki i worki w pojemniku na bioodpady

Szyba i metalowa rama w pojemniku na szkło

Szyba samochodowa, naczynia i metalowe nakrętki w pojemniku na szkło

Tekstylia i styropian w pojemniku na bioodpady

Tworzywa i metale w pojemniku na bioodpady


